July 4, 2010 5

Jazzargentino

By in jazz

Jazzul și-a făcut intrarea în Buenos Aires prin intermediul casinourilor și a cluburilor. De noapte. A intrat noaptea într-o vreme când mambo și jazzul latin era rege și s-a cazat la „Jazz Casino”. Dar fiindcă era noapte și briza alunga jazzul spre cartierele portuare, mai aproape de aerul înveninat de tangouri pătimașe, nu a luat mult timp ca genurile muzicale să se încuscrească. Nașul lor a fost și rămâne briliantul Ástor Piazzolla care a făcut din ambele. Și tangou și bebop.

Naş fenomenal, Piazzolla al nostru, căci până a uni tangoul cu jazzul a jucat aceiaşi festă şi muzicii clasice. Inamicul declarat al genului (căci, evident, l-a zmuls din mrejele castităţii sale portuare) a fost şi rămâne un veritabil tanguero… Ce mixaj! Dar şi omul, zău… Născut la Mar del Plata din imigranţi italieni, a copilărit la Nueva York. Acolo s-a format muzicaliceşte sub călăuza unui ungur, Bela Wilda, discipol al lui Rachmaninov… Fiind la Manhattan a sorbit din jazz. Apoi l-a întâlnit pe Carlos Gardel, pe care l-a ajutat la cumpărături, căci starul tangoului nu prea pricepea íngles. Gardel l-a răsplătit pe adolescentul nostrucu un rol de cinema. “Ziua în care mă vei iubi” – El día que me quierasUrmează regreso la Buenos Aires şi apoi o bursă la Paris, la şcoala Nadiei Boulanger, care, nici mai mult nici mai puţin, a fost prima Mademoiselle care să dirijeze orchestre mari ca New York Philharmonic, Boston Symphony Orchestra, Philadelphia Orchestra, etc.

Tot la Paris – saxofonistul Gerry Mulligan. Din nou regreso la Buenos Aires, deja format ca acordeonist. Din prieteniile marcante să n-o trecem cu vederea pe cea cu Jorge Luis Borges, pe ale căruri versuri scrie muzică şi face ceea ce se numeşte “El Tango”.

Mda… Printre argentinieni marcaţi de jazz mai e şi Gato Barbieri, care e jazz jazz, dar e prea motan totuşi şi mie îmi plac motanii, dar nu atunci când sunt prea.

Prima oară am auzit piesa lui Piazzolla “Libertango” vizionând filmul lui Sally Potter “Lecţie de tangou” (1997). A fost dragoste la prima vedere. În fine… auzire. Mi-am procurat la Nueva York soundtrackul şi l-am ascultat până la epuizare…

Îl mai ascult şi acuma.

Dar scena de mai jos e mai mult pentru văzut decât pentru ascultat:

Pentru ascultat e asta:

Cel de mai sus era un chinez. Yo Yo Ma. Foarte fin. După el mai salvaje aşa, un japonez – Ryōta Komatsu. Place mie.

Piazzolla este internaţional. Şi moldovenii se pricep la Piazzolla. Cei de la Concertino. Asta bucură. Mai ales pe live.

Pentru tangou, de citit Federico Andahazi. Errante en la sombra. Dar ăla-i tangou. Dincoace – jazz.

Tags: , , , , , , , , , , ,

5 Responses to “Jazzargentino”

  1. Nicolae B. says:

    O da, Piazzola e un grand a pasiunii redata prin muzica. Apropos, poate suna banal dar “Oblivion” ramine una din preferate, cu conditia unei interpretari decente :), si din acest considerent consider interpretarea lui Negruta (conducatorul “Concertino”) bine plasata in top.

    • Zenu says:

      Da… mă gândeam la „Oblivion”, dar până la urmă am uitat pentru versiunea asta mai îndrăzneață a japonezului.

  2. Valentin says:

    De o lună de cînd am ascvultat live la concertul de la Eminescu și apoi continuînd cu alți mari clasici prin Nopțile Pianistice nu mă pot sătura de el și de alții..

    Merci mult pentru plăcuta postare.

    P.S. mai pune un like ceva pe facebook că de cînd șăruiesc n-a primit nici unul de la tine 🙂

    • Zenu says:

      Pardon. Feisbooku ista se autofiltrează. Rar apari pe feed. Dar dacă fac niște like-uri, o să apari tu mai des. 😉

      Iaca am ratat nopțile pianistice. Da aștept cu sufletul la gură să vină Ethno Jazz Fest. Oare ce surpize de astă dată?

  3. Valentin says:

    mai e încă o seară din această serie http://ambafrance.md/IMG/pdf_broshura_Noptile_2010_corr7.pdf
    Așteptăm și Ethno Jazz-ul desigur 🙂